Rödebypappan blev frikänd
Publicerat av Syster Yster på maj 7, 2008
Jag vet faktiskt inte om jag tycker det är bar att han blev helt fri. Jag hade hoppats på att han skulle slippa fängelsestraff men kanske fått tvångsvård. Nu blev det ingenting. Läs ledaren här
I och för sig så är han inlagd på psyk sedan han gick från häktet, just för att han mår så dåligt.
Jag lyssnade en stund på 17 åringens mamma på lokaltv. Hon förfasade sig över att ingen tar sitt ansvar. Men var fanns hon när hennes son behövde tillsyn? Var fanns hennes ansvar när sonen var ute om nätterna och trakasserade familjen?
Det är ett känsligt ärende som kommer att riva upp långa och många diskussioner. Men de har en omröstning på BLT där de frågar om man tycker domern är rätt. Ja, nej ,vet inte är valen man får. 74 procent har klickat på JA!
Hör och häpna idag har jag klippt gräsmattan! Ikväll har jag ont överallt trots att det är tre små plättar på 30 kvm vardera. Men det känns ändå skönt att jag gjort det. Jag kunde och orkade
UPPDATERING: gick in på AB bloggen för att läsa lite där och ser då att bloggaren “Snuten i Tollered” har dött. Jag blev så tagen. Han hade somnat in i sin säng och legat där i några veckor innan han hittades. Jag har aldrig träffat honom, men tycket alltid att han var vass och rapp i sina kommentarer. Hoppas du har det bra där du är nu Hasse!
Andra bloggar om: Rödeby, mord, rättegång, psykiatrin, psyk, gräsmatta, trädgård, Syster Yster




maj 7, 2008 vid 8:39 pm
Det är trist att man inte får försvara sin egendom och sina barn mot dom i samhället som inte respekterar andra människor och deras egendom. Rättssamhället vi har idag är till för dom som begår brott av olika slag och inte åt den drabbade. De drabbade ska bara snällt sitta och vänta på att polisen lägger ner utredningen. Min mening är den att om polisen inte har resurser till att FÖREBYGGA, SKYDDA OCH TA FAST BROTTSLINGAR så måste var och en få skydda sig själv på det sätt som är lämpligast. Rödeby pappan handlade enligt min mening helt rätt när han tog vapnet och sköt. Jag skulle ha gjort samma sak om det hände mig. En tanke på familjen som miste sin son är att om samma sak hade hänt dom hur skulle de ha agerat? antagligen lika! men nu kanske flera föräldrar tänker på vad deras barn gör och förebygger så att något sådant här inte behöver hända igen. Men i sanningens namn så tror jag att det kommer bli flera gånger.
maj 8, 2008 vid 8:15 är
INGEN jag pratat med är det minsta upprörd över den friande domen, INGEN.
Jag håller med domslutet, hade detta gäng med ligistslödder attackerat MIN familj hade jag nackat hela gänget, dom hade tur i oturen att dom under flera års tid fått trakaserat denna utsatta familj.
Ska NÅGON verkligen dömas för mord/dråp/whatever så är det väl polis/social Etc. som LÄT detta fortgå så lång tid.
Nu får det fanimej vara nog med slöddret som förstör andra människors liv, va fan har dessa ungdomar för föräldrar? Jag antar att det är “trailortrash”, husvagnsslödder, missbrukande samhällsbelastare Osv.
Jag inser att detta troligen kommer att gå till HD, men hoppas att den friande domen kvarstår, detta är en stark signal till allt jävla slödder:
PASSA ER!
maj 8, 2008 vid 8:48 är
Jag har svårt för att veta vad jag ska tycka. Familjen har under en längre tid utsatts för ett gäng ligister och någon borde ha tagit i tu med hårdhanskarna för länge länge sedan! Var sjutton finns föräldraansvaret hos dessa ungdomar som systematiskt har terroriserat och hotat en familj?
Men faktum kvarstår att en ung pojke är död. Nödvärn? Vållande till annans död? Jag vet inte men jag vet att det får vara slut med att man kan får förstöra för andra människor utan att någon ingriper! Det är väl egentligen där problematiken ligger så föräldrar ta ert ansvar och lär era ungar hyfs och vett!
Kram till dig!
maj 8, 2008 vid 8:48 är
Jag tycker att domen känns rimlig. Och undrar också vart föräldrarna till ungdomarna höll hus?
Känns tråkigt med Hasse/snuten. Konstigt att förlusten av en människa man inte kände ändå känns så sorglig.
Kram
maj 8, 2008 vid 11:51 är
Trött på lagarna och Robban, tack för era åsikter!
Znogge även jag är kluven för det beror på ur vems synvinkel man ser på domen. Pappan till Simon, pojken som dog, eller ur 50 åringens som trakasserats under lång tid. Pappan uttalar sig i lokaltidningen idag, från Halland? Tydligen en pappa som har ny familj där. Allt blir så konstigt och det väcker så många tankar när allt mer fakta dyker upp. Håller med dig i att det måste få ett slut men jag tror tyvärr inte det blir så. Bevakningen av 50 åringens hem fortsätter. Varför? Kram
Imse, precis vad jag också funderat över! Ja jag kände mig ledsen när jag läste om “Snuten” märkligt! Men det är en sorts vänskap som växer fram över nätet och bloggarna!Kram
maj 8, 2008 vid 5:20 pm
Tjena Robban, tänkte säga hej iaf för att motbevisa dig. Nu har du “pratat” med en som anser att den friande domen är åt helvete fel.
Det är lätt att dregla lite och säga “nej jag är lite sinnesslö” och ingen kan bevisa att han var under psykos, ej heller kan nån bevis att han inte var det -just då-. Så varför är den frågan relevant i fallet alls? Kanske skulle ta upp att ungdommarna hade lite akohol i kroppen och gjorde det under en drogpsykos som alkoholen skapat. Det tycker jag så släpp dom fria också.
Det måste funka åt båda hållen. Pappan dödade 1 och skadade 1, det ska man inte gå fri från. Eller skall jag plötsligt beväpna mig och skjuta alla dörrknackande människor från Jehovas vittnen och hävda att dom terroriserat mig under flera månader? Dom försöker trycka på mig deras religiösa åsikter, det tycker jag som inte alls tror som dom är extremt jobbigt och när jag vet att dom är i området så stänger jag av ljudet på TV’n och låtsas att jag inte är hemma. Då är väl jag berättigad att skjuta dom för dom gör mig otrygg i mitt eget hem? eller? Dom må inte hålla i ett trästycke för att skada min kropp, dom bär en bibel och söker förändra min själ och mitt sinne. Är inte det värre?
Nej fy fan för denna domen. Ungdomarna hade inget där att göra och skall ta sitt straff på samma sätt som pappan skall bli straffad för att han dödat och allvarligt skadat människor.
maj 8, 2008 vid 8:08 pm
NuclearAnt, domen har delat Sverige i två läger verkar det som. De äldre som tycker att man har rätt att försvara sina barn och sitt liv när man inte fått den hjälp från myndigheterna som man flera gånger bett om.
De yngre som bara ser till att han har dödat, inte omständigheterna. Det ÄR en svår fråga för man kan vända på det hur som helst. Ser jag det ur Simons mammas synpunkt så hade man säkert velat att han fick fängelse, men ser jag det som att någon hotat och skadat mitt barn (dig) under flera år och ingen gjort något, så hade jag försvarat min familj till varje pris. Jag litar på att de rättsliga instanserna har kunskap och omdöme att döma rätt. Jag måste!
Kram på dig!
maj 8, 2008 vid 10:27 pm
Man har all rätt att försvara sina barn. Det håller jag med om. Men nånstans måste man dra en gräns och vid att ta någon annans liv på ett sådant sätt är i mina ögon att gå milvis över den gränsen. De rättsliga instanserna har jag inget förtroende för alls. Dom har på intet sätt visat att dom är något att stödja sig på ifall nått skulle gå fel i mitt liv. Straffen är obefintliga och domarna verkar baseras mer på indicier som underlättar ett frisläppande än fakta som straffar.
Skulle någon hota och skada min familj så skulle jag göra nått åt det, varesig det gäller mina framtida barn eller syskon eller föräldrar. Men att ta ett hagelgevär och på mindre än 2 meters håll skjuta ihäl en 15-åring… inte en chans. Till skildnad från denna gubben så vet jag att om jag vill skjuta ett varningsskott så gör jag det inte på 2 meters håll i förövarens bröstkorg, det gör jag i marken. Han kan hävda psykisk sjukdom så mycket han vill, nånstans måste han ändå ta ansvar för vad han gjort.
Jag säger som innan. Jag skiter i hur sjuk i huvudet han plötsligt upptäcktes vara. Han har dödat ett barn och måste bli straffad för det. Det är inget frikort att bli plötsligt psykotisk. Är det så illa så borde han inte vara fri ändå, då skall han sitta inne fast på psykisk anstalt istället för ett fängelse.
Frisk i huvudet + mord = fängelse
Psyksjuk + mord = sluten anstalt.
Är det verkligen svårare än så? Mord är väl mord även i nödvärn? Det står väl att man får nyttja våld, men ej mer än nöden kräver. I alla andra liknande fall har ju han som försvarar sig blivit dömd för att orsaka skada på den beväpnade inbrottssjuven. Varför inte nu?
maj 9, 2008 vid 7:20 är
Nuclear, tyvärr är inte vanligt sunt fönuft tillgängligt när det gäller lagtexter. För att de ska räknas som mord så “ska man ha ett uppsåt” det ska vara planerat om inte så är det dråp!
50 åringen har aldrig tidigare dömts för minsta lilla förseelse. Det talar nog ytterligare för att det slog slint just denna kväll.
Här är ett exempel där pappan dödades av ungdomarna! Det hände i september 2007
En 47-årig trebarnspappa dödades på en skolgård i Fittja i september förra året. På onsdagen kom domen mot de fyra åtalade tonårspojkarna: en döms för dråp till sluten ungdomsvård i sex månader, en döms för misshandel till ungdomsvård och två frikändes helt.
Åklagaren Kai Koskela ställer sig frågande till domen.
De fyra tonårspojkarna stod åtalade för mord respektive grov misshandel av den 47-årige trebarnspappan på en skolgård i Fittja den 16 september förra året. Ungdomarna hade hört ett rykte om att mannen sexuellt trakasserat systern till en av dem. Mannen misshandlades med bland annat sparkar och slag ett knivhugg. Han avled under kvällen av sina skador.
När rättegången inleddes den 10 januari 2008 i Huddinge tingsrätt var det bara en av de åtalade, en 16-årig pojke, som erkände misshandel, dock ej grov. Två förnekade helt att de skulle vara inblandade och den tredje, som enligt polisen var den som höll i den 33 centimeter långa kniven, menar att han inte haft för avsikt att döda och att han handlat i nödvärn.
Detta kunde enligt min tankegång hänt i Rödeby “om inte pappan agerat först” det var den rädslan som gjorde att han tog till vapen.
MEN jag ger dig ändå rätt i att han borde ha fått åtminstone vård utdömt, det trodde jag skulle ske. Det hade nog även varit tryggare för honom också, eftersom det fortfarande behövs bevakning uppe på gården.
Kram
maj 9, 2008 vid 9:46 är
Men det är ju det som stör mig! “nej han kände sig hotad så han kunde likväl skjutit dom alla. Du vet han var ju lite skum i huvudet under just domhär minuterna när skjutningen skedde, något vi inte alls kan bevisa men han är en hyvens kille så vi tror honom. Så därmed går han fri.”
Dom har ju genom att fria honom visat att det är ok med dödsskjutningar sålänge du är lite dum i huvudet. Både jag och E funderar återigen på att flytta till nått annat land där lagens långa arm inte är lam. Om man nu skall tro honom att han “inte visste vad han gjorde” så väljer jag att tro den av killarna som sade att 15-åringen stod på sina bara knän och bad för sitt liv. Då laddade 50-åringen om och skjöt honom oxå. Sånna människor på fri fot, ja du underbara Sverige, du visar då vilket folk du vill ha på dina gator…
maj 9, 2008 vid 10:33 är
Nuclear, bra diskussion tycker jag och jag förstår mycket väl hur du tänker. Lagarna behöver ändras. Mord ÄR fel.
Jag avsluta denna “debatt” med att säga som lagmannen sa: det finns bara förlorare i denna fråga.
Det går inte att ta ställning, för det finns för många vinklar i frågan. Den som lidit mest är ändå pappan och familjen, enligt mig, de har varit utsatta under flera år.
Jag vet att Simon bad för sitt liv och det är en djävulsk tanke. Men det visar bara ännu tydligare på att fadern inte visste vad han gjorde. Han ville ha bort hoten mot sin familj!
En av killarna, som mobbad dem, tyckte inte ens att övervakning var ett straff, det visade sig genom att helgen efter domen, så uttalar en av dem åter hot mot en i familjen.
Som 17 åringen sa: Jag har haft övervakare i 1 år nu och träffat honom en gång i veckan, så det är väl okay?????
Detta kommer att pågå länge, förhoppningsvis utan fler dödsfall, och jag kommer att följa det som jag gjort tidigare. För som jag tror, så blir han fälld i Hovrätten!